pátek 10. února 2012

SATAN A IUDAISMUS


Slovo "satan" se používá v Tóře ve smyslu "nepřítel" nebo dokonce "zrádce" (Mlachim 1, 5, 18), "žalující na soudě" (Teillim 109, 60) a "oponent" (Shmuel 2, 19, 23). Toto slovo se používalo také pro označení toho, kdo klade překážky na něčí cestě (Vaikra 22, 32 - kdy anděl kladl překážky Bilamovi). Ale Satan jako zvláštní postava, B-hovi nepodřízená, se v Tóře nezmíňuje.
Poprvé se o Satanovi jako o tvorovi vyššího řádu začíná hovořit v Iovově knize, kde ten je postaven na roveň "synů B-žích" (1, 6). V dialogu s N-šším Satan předstává jako účastník B-žího soudu a žalující člověka. Nicméně, ve své perzekuci a viění v člověkovi pouze nespravedlnost a hříchy, Satan nemůže nic dělat sám, bez B-ho svolení, proto na něj nelze nahlížet jako na protivníka B-ho. Doktrina monoteismu absolutně netrpí jeho existencí, jakož i od uznání jiných nebeských sil. Takovým se jeví Satan v knize proroka Zchar'ji (3, 1-2), kde je protivníkem a obvinitelem přesvatého J'ieoshua. Proti Satanovi vystupuje Anděl B-ží, který ho ve jménu B-ha zaklíná mlčením. V obou těchto případech Satan je pouze "prokurátorem" a koná jen tehdy, je-li mu tak umožněno.

V knize Divrei a-Yamim se popisuje vyloženě jako samostatná postava: z vlastní iniciativy uvádí Davida do takového hříchu, který má za následek úmrtí tisíců lidí. Takový přístup je o to zarážející, že v původním prameni se mluví o tom, že B-h, nikoliv Satan uvedl Davida do hříchu. Ale to je snadno vysvětlitelné: vždyť Satan není ničím jiným, než průvodcem B-ží vůle.

V Pirkei Avot 4, 11 žalujícím člověka není Satan, ale hřích. V Toseft Shabat se píše, že Satan doprovází rouhajících B-ha (Teillim 109, 6). Midrashi mluví o tom, že Satan byl stvořen společně s pramatkou Havou (Yalkut, Bereishit 1, 23), proto je tvorem smrtelným, ale stejně jako nebeská stvoření, umí létat (Bereishit Raba 19) a je schopen nabývat jakékoliv podoby, například, i té ptačí (V. Talmud, Sangedrin 107a), ženské (V. Talmud, Kidushin 81a), shnorera (ibidem). Satan se podobá kozlovi; obrácí se na něj s pohrdáním: "střela v očích tvých" (V. Talmud, Kidushin 30a, 81a).

Satan je ztělesněním všeho zla, veškeré jeho myšlenky a činy směřují k zahubení člověka. Satan je podněcujícím ke zlu (yecer a-ra - špatný záměr) a andělem smrti zároveň. Ten schází z nebe, uvádí člověka do hřichu, následně se zvedá zpátky, aby ho obvinil před B-hem. Na B-ží rozkaz vyjímá ze člověka duši, jinými slovy - zabíjí ho (V. Talmud, Bava Batra 16a). Ten může využít i náhodně proneseného slova, aby pozdvihl obvinění proti člověkovi, proto je třeba vyvarovat se možnosti "udělit Satanovi slovo" (V. Talmud, Brachot 19a). Satan se snaží obvinit člověka právě tehdy, když mu hrozí nebezpečí (Talmud Yerushalmi, Shabat 5b). Okruh znalostí Satana je však omezen a mnohé ho uvádí do studu, jako například, troubení na šofar v den Novoletí (V. Talmud, Rosh a-Shana 16b). A v Yom-Kipur jeho moc mizí úplně; vysvětluje se to pomocí gematrie: suma pořádkových čísel písmen jeho jména a-Satan (ei, sin, tet, nun) - 364, tedy jeden den je volný od jeho moci (V. Talmud, Yoma 20a). Nedosáhne-li Satan svého účelu, stává se neskutečně zoufalým. Nejhorším pro něj byla skutečnost, že Židé získali Tóru, a ten se neuklidnil do té doby, dokud je nedonutil uctívat býka (V. Talmud, Shabat 89a).

Podle Agady, Satan sehral značnou roli v pádu Adama (Pirkei de-rabi Eliezer 13) a je Kainovym otcem (ibidem, 21). Kromě toho, účastnil se mnoha událostí, popsaných v Tóře, jako např. ve smrti císařovny Vashti (V. Talmud, Megila 11b). Amanovo nařízení o vyhlazení všech Židů během jednoho dne bylo napsáno na doručeném Satanem pergamenu (Ester Rabba 7). Satan musí ustoupit Moshiachovi. Světlo, které bylo na začátku Tvoření, B-h schoval pod stolicí, a když se Satan zeptal o významu tohoto světla, B-h mu odvětil: "Je určené tomu, kdo tě zostudí". V tu chvíli Satan začal prosit B-ha, aby mu ukázal Moshiacha. Když ho Satan spatřil, padl ve strachu a řekl: "Je to opravdu Moshiach, který svrhne mě a všechny kněze andělů do geinomu (pekla - aut.)" (Psikta rabbati 3, 6).

V Kabbale všichni zlosyni, zmínění v Tóře (Amalek, Goliath, Aman) se ztotožňují se satanem. Hordy Satanovy mají název klipa (hebr.: skořápka, vnější obal, něco druhotného, kontrujícího základnímu).


Materiál připraven podle: http://toldot.ru/tags/satan/
FEB 10/12, 2100, Z.G.

Žádné komentáře:

Okomentovat