úterý 27. března 2012

ANTISEMITISMUS JAKO FILOSOFICKÝ SMĚR MODERNÍ DOBY NEBO STARÁ PROPAGANDA V NOVÉM HÁVU?

Když tak pozoruji dnešní internet plný všech možných zpráv, od narození dítěte celebrity, přes masové zabíjení až po konflikt Izraele a stálé napadání a osočování židů, tak se neubráním myšlence, kde se bere tolik staleté nenávisti vůči jednomu jedinému národu? Nejdiskutovanější a nejkontroverznější národ na světě si samozřejmě moc starostí nedělá s urážkami, jsme na to již zvyklí, ale musí to být?

Na facebooku jsem nedávno měla status, kde jsem hrdě zastávala izraelské názory, načež mě kamarádka osočila, že Izraelci jsou dobytci a židé obecně pakáž. Moje reakce byla jasná, urazila přece mě samotnou, jenže pak jsem si uvědomila, jestli je tento názor opravdu z její hlavy, anebo se nechala ovlivnit, stejně jako masa další oveček mediální masáží a jakýmsi položidovských troubou s knírkem, který přišel v první polovině dvacátého století a vyžadoval zřejmou kompenzaci svého nízkého ega po celém světě, přičemž, stejně jako malý navztekaný kluk na pískovišti, zkoušel rozbít všechny bábovičky, aby on měl tu největší.  

Zpětná reakce mého mozku byla, že i tento malý navztekaný mužík s přezdívkou Dolfi, musel mít nějaký podklad pro svou propagandu, kterou ovlivnil na desítky let mnoho lidí.

Zvláště v dnešní době se evidentně antisemitismus vrací do mody jako filosofický směr pro mnoho a mnoho skupin lidí. Třeba taková DSSS v novém hávu - rádoby příjemní lidé, kterým údajně vádí pouze sociální nevyrovnanost ve společnosti, halí svůj jasný rasismus snoubící se s antisemitismem a prvky nacismu do uceleného programu o sociálním bezpráví a tzv. sociálním vykořisťování. Vyznavači árijské rasy, kterých se i dnes najde po mnoho, zase nalézají své uplatnění v tzv. neonacistických a neonacionalistických skupinách, jež se schovávají pod záštitu prázdných vět typu "Vadí nám pouze cikáni, proti židům nic nemáme". Opak je ovšem pravdou, jak všichni víme z jejich pochodů a protestů, kterými dávají jasně najevo, jaká škoda je, že se z židů již nemůže dělat mýdlo a pohyblivý terč pro pány zdvihající pravici do vzduchu, SS označením na zápěstí a pistolí Luger, ráže 9mm.
 Opravdu jde o nový filosofický směr, jenž započal díky zpupnému, psychicky labilnímu mrňouskovi s mindrákem, který si ani nedokázal přiznat, že není Němec, ale Rakušan nebo je to propaganda, jež po mnoho let gradovala, aby dostala v minulém století nový nablýskaný oblek a mohla vyrazit masově mezi lidi bez ostychu a strachu z porážky?
Filosofický směr je určitý proud myšlenek, které se pod vlivem diskursu a určité ideologie, která se může, ale nemusí, osvědčit v praxi vyvstávající z filosofického diskursu, uplatňuje ve společnosti a nachází své stoupence a příznivce. Můžeme tedy považovat antisemitismus jako moderní filosofii pro úzkou skupinu lidí? Kde se berou prapočátky antisemitismu a proč vůbec vznikl? Existuje možnost, že by mohl mít racionální podklad kdesi dávno v naší historii ještě před Kristem nebo jde jen o uměle vytvořený efekt lidské přirozenosti přetrvávající v moři uniformity až do dnes?
Rychlých průřezem dějin zjistíme, že s antisemitismem se setkáváme již ve Starém Řecku, vyplývajícím z naprosto odlišného charakteru židovské a řecko-římské věrouky. Svou roli sehrálo i to, že Židé žili v antickém světě v uzavřených komunitách dodržujícími vlastní náboženské tradice a zvyky, a odmítali splynout s okolím. Z  Bible můžeme čerpat mnoho podkladů k nenávisti k židům, celým Středověkem se táhne, jako krvavá nit na plátně Osudu, řada pogromů, pokusy o genocidu a zvláště během 15. století krvavá jatka křesťanské inkvizice.
Tento antisemitismus jednoznačně vyplýval z náboženské nevraživosti křesťanství vůči judaismu: Židé byli kolektivně představováni jako vrazi Boha, jako vyznavači škodlivé víry, jako odpůrci většinového (křesťanského) světonázoru, jako vyvrhelové společnosti, o což se sami svým činem (tj. ukřižováním Krista) zasloužili. Pro tento středověký antisemitismus se spíše hodí termín „antijudaismus“, pokud „judaismem“ chápeme židovské náboženství. Společenský obraz Židů využíval prvků animalizace – Židé byli připodobňováni k vepřům či kozlům; od 10. století byl satan zpodobňován jako kozel se „židovskými rysy. Vedle náboženských důvodů se objevují také důvody ekonomické (Židům byl povolen obchod s penězi, tj. jejich půjčování na úrok; naproti tomu byl peněžní obchod křesťanům přísně zakázán), ale i psychologické (tj. předsudky iracionální povahy, pověry, strach z neznámého – ten souvisel s oboustrannou „ghettoizací“ židovského etnika – jednak ze strany okolní společnosti, jednak dobrovolné se uzavírání ze strany židovské komunity).  
Již mnohokrát v našich dějinách byl judaismus, díky náboženskému antisemitismu, nucen stát se tajným. I poté se našly důvody, proč stále hnát a tyranizovat židovský národ. Tuto podobu sociálního antisemitismu nejvíce zviditelnil právě onen známý ukřičený Führeh Hitler.
Nacisté myšlenky darwinismu, který je založen na předpokladu, že v přírodě z dlouhodobého hlediska přežívají ty odrůdy živých organismů, které se dokáží lépe přizpůsobit, přenesli na národy. Ve své vulgarizované verzi darwinismu tvrdili, že probíhá neustálý boj na život a na smrt mezi národy (případně rasami) a v tomto boji že musí německá rasa zvítězit. Ve své životopisné a programové knize Mein Kampf (Můj boj) Adolf Hitler otevřeně zveřejnil svou ideologii, založenou na představě o nadřazenosti německého národa a na potřebě vybojovat pro něj životní prostor (Lebensraum) na východě. Nacistické myšlení obsahovalo jisté prvky eschatologie. V konečném boji na život a na smrt měl německý národ zvítězit a pod vedením vůdce založit novou neporazitelnou říši, v níž by se plně rozvinuly tvůrčí vlastnosti německé rasy.
Poté přišel komunismu snoubící se s bolševismem, aby na další dekádu odzbrojil pomalu se vzpamatovávající židovský národ.
V dnešní se době se můžeme setkat s latentními projevy antisemitismu, jež mají staleté podhoubí právě v těchto ideologiích, filosofických směrech a filosofech (F. Nietzche, příklad). Nejedná se ovšem o projev nenávisti a rasové nesnášenlivosti vůči konkrétním židům – jednotlivcům – jde spíše o kolektivní nesnášenlivost vůči abstraktnímu „židovství“ a vůbec „židovskému duchu“.
Rudolf II., známý svými okultními praktikami byl jeden z mála habsburských vládců, který byl ochoten tolerovat židovský národ, ne-li ho dokonce podporovat a to jen díky zakořeněné víře v kabalu, kterou tak strašně odsuzuje křesťanství. Benátský dóže zase během pogromů v 15.století, schovával v Benátkách židy před inkvizicí, ne proto, že by byl jejich přítel, nýbrž proto, že Benátky díky nim mohly bohatnout a stávat se mocnějšími – bohatství židů a jejich schopnost obstarat si peníze se totiž vinulas euforicky z generace na generaci až už si nikdo nepamatoval, kde a proč vznikla. A opravdu – naše houževnatost je leckdy obdivuhodná.
Když ale koukám zpět a vracím se dějinami směrem k dnešní době, musím smutně zkonstatovat, že od konce 20. století je možno po celém světě zaznamenat vzrůstající výskyt antisemitismu, který se projevuje jednak v podobě vypjatého antisionismu – kritice politiky Státu Izrael, která má ovšem v podtextu předpojatost vystavěnou na předsudcích, dále v islámském fundamentalismu, projevujícím se extremně po 11. září 2001, ale také v podobě neonacismu v různých zemích. Od konce 20. století se množí útoky na židovské objekty v Evropě. Proto mi nezbývá než dodat, že opravdu antisemitismus není nic jiného než stará propaganda v novém hávu, která se snaží přesvědčit své přívržence, že jde o filosofický směr moderní doby. Proto radši vypnu Safari prohlížeč a pustím si, jako spousta jiných revolučních dětí, Simsonovi. Freud by se zřejmě v dnešní době nenudil!


Noemi S. Repik
MAR 27/12, 1320

Žádné komentáře:

Okomentovat